همیشه برای راه اندازی یک وب سایت شخصی نکات بسیار مهمی باید مدنظر قرار بگیره یکی از اون نکات مهم انتخاب نام دامنه مناسب برای وب سایت است که با انتخاب نام درست یک دامنه میتوانید برای برند سازی هم از آن استفاده کنید.
نام دامنه شما هویت شما در اینترنت است. شما باید مطمئن شوید نام دامنهای را انتخاب میکنید که نه تنها برای کسبوکار شما متناسب باشد، بلکه با انتخاب نام دامنه مناسب به جذابیت هر چه تمام تر سایت خود کمک کرده اید.
این نکته را همیشه به یاد داشته باشید:
“نام دامنه شما یکی از نکات مهم وب سایت شماست چون آن را میبینند به خاطر میسپارند و با آن برای همیشه وارد سایت شما میشود”.
پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.
نام دامنه باید کوتاه و مختصر باشد
به طور کلی انتخاب نام دامنه باید بسیار کوتاه و مختصر باشد تا هم برای برند سازی و هم برای اینکه راحت تر در ذهن کاربران نقش ببندد.
در بین ۱۰۰ سایت برتر طولانیترین نام دامنه شامل ۱۷ کاراکتر میباشد. این اطلاعات تایید میکنند که بهتر است نام دامنه خود را کوتاه و مختصر انتخاب نمایید. سعی کنید طول نام دامنهتان بین ۶ تا ۱۷ کاراکتر باشد. به عنوان مثال نام دامنه سایت ما amoozesh-seo.ir تنها شامل ۱۱ کاراکتر میباشد.
نام دامنه باید آسان باشد
نامی برای وب سایت خود انتخاب کنید که به راحتی نوشته و خوانده شود و بسیار پیچیده نباشد. کاربران و مشتریان باید بتوانند نام دامنه شما را به راحتی به ذهن بسپارند.سعی کنید کمتر از عبارات عامیانه استفاده کنید.
اگر مشتریان و کاربران شما با نوشتن نام سایت شما مشکل داشته باشند یعنی اینکه نام دامنه شما به درستی انتخاب نشده است. در نام دامنه اکثر سایتهای معتبر دنیا ویژگی مشترکی وجود دارد و آن هم سهولت در نوشتن میباشد.
باید مرتبط با فعالیتتان باشد
همیشه برای اینکه نام دامنه خود را انتخاب کنید باید به نوع شغل و کسب و کار خود دقت داشته باشید تا برای معرفی خود به مشتریان دچار مشکل و سردرگرمی نشوید.
ارتباط بین نام دامنه و فعالیت وب سایت باعث تاثیرگذاری بیشتر بر روی رباتهای جستجو خواهد بود و باعث بالا رفتن رتبه سایت خواهد شد و این امتیازی است که شما میتوانید از آن برای جلب مشتری استفاده کنید و به موفقیتهای چشمگیری دست یابید. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارتان میتوانید از وب سایت Keywordtool.io استفاده کنید.
حتما بخوانید: نکاتی برای داشتن وب سایت شخصی موفق
باید به یادماندنی و ماندگار باشد
در دنیای گسترده وب میلیونها نام دامنه مختلف ثبت شده است، پس برای ماندگار ماندن در ذهن مخاطبان نام دامنه ماندگار و به یادماندنی انتخاب کنید. شما به سادگی میتوانید این مسئله را تست کنید:
فقط کافی است به ۱۰ نفر از مخاطبان بالقوه نام دامنه خود را بیان کنید و از آنها بخواهید تا نظرشان را در ارتباط با جذابیت آن به شما بگویند.
در نام دامنه از اعداد و خط فاصله استفاده نکنید
بهتر است در نام دامنه خود از عباراتی که باعث ایجاد ابهام میشود جلوگیری کنید، زیرا این کار ممکن است برای مخاطبان جذاب باشد اما اگر برندی تازه تاسیس باشید شما را به دردسر خواهد انداخت و مشتریان برای یافتن سایت شما دچار مشکل میشوند. به این دلیل که یا متوجه منظور شما از اعداد یا کارکترها نمیشوند و یا آن را فراموش میکند.
به عنوان مثال اگر نام دامنه شما دارای عبارت “۴” باشد مشتری نمیداند که منظور شما “عدد ۴” بوده و یا “عبارت Four” و یا حتی “for” که این موضوع باعث سردرگمی کاربران شما خواهد شد.
در صورتی که بنا به هر دلیل مجبور شدید از چنین عباراتی در نام دامنه خود استفاده کنید، حتما روشهای مختلف نگارش آن را ثبت کرده و همه را به یک آدرس واحد ریدایرکت کنید تا کاربران با وارد کردن آدرسهای مختلف وارد سایت شما شده و همچنین در آینده سایر افراد نتوانند با ثبت سایر روشهای نگارش دامنه شما، از آن سوءاستفاده کنند.
در نام دامنه منطقهی هدف را مشخص کنید
اگر کسبوکاری دارید که در شهر یا منطقه ای خاص هستید و یا این کسبوکار دارای چندین شعبه در شهرهای مختلف می باشد و همچنین برنامهای برای توسعه کسبوکار خود در سایر مناطق ندارید، میتوانید نام شهرتان را به نام دامنه اضافه کنید تا مشتریان محلی راحتتر بتوانند سایت شما را پیدا کنند.
بررسی نام دامنه مورد نظر از نظر شباهت
قبل از ثبت دامنه می توانید با بررسی شبکههای اجتماعی مختلف مطمئن شوید که دامنه انتخابی شما برای وب سایت توسط شرکت و یا برندی دیگر استفاده نشده باشد. برای این کار میتوانید از وب سایت knowem.com به راحتی استفاده کنید، زیرا این موضوع ممکن است از لحاظ قانونی دردسر ساز نباشد اما قطعا به اعتبار برند شما در آینده ضربه خواهد زد.
انتخاب پسوند مناسب وب سایت
پسوندهایی مانند com. و net. محبوبترین ها هستن و میتوانند کاربردهای خاصی داشته باشند. آمار نشان داده است که ۷۵% دامنهها com. هستند و net. در رتبه دوم قرار دارد.
بنابراین حتماً پسوندی انتخاب کنید که برای تجارت شما مفید و مناسب باشد. سعی کنید ابتدا با کمک پسوند com. نام دامنه خود را ثبت کنید ولی اگر این کار امکانپذیر نبود، پسوندهای net. یا org. را امتحان کنید و یا با کمی تغییر در نام دامنه دوباره امتحان کنید. اما ترجیحاً تا جای ممکن از پسوندهای عجیب و غریب مثل club ، .space. و مانند اینها استفاده نکنید.
دامنه ir. سایتتان را همان ابتدا به ثبت برسانید
برای حفاظت از نام تجاری خود، دامنه ir. خود را هم در نظر بگیرید و با این کار، به رقبای خود اجازه سوء استفاده از دامنه و برندتان را ندهید.
آخرین نکته: در انتخاب نام دامنه آینده نگر باشید
همیشه به فکر آینده، اهداف بلندمدت و چشم انداز کسبوکار خود باشید و همه ی جوانب را درنظر بگیرید و نام دامنه ای انتخاب کنید
که قابلیت برندسازی داشته باشد، چون در غیر این صورت تغییر آن آسان نخواهد بود.
نام دامنه شما برای برند سازی بسیار مهم است چون همیشه با شما خواهد بود چون بعدا برای ریبرندینگ کردن
باید هزینه های بسیار زیادی پرداخت کنید پس در انتخاب نام دامنه دقت کنید.
شما همراهان عزیز آکادمی محمد بوستانی میتوانید برای مشاوره رایگان در زمینه سئو وب سایت، دیجیتال مارکتینگ با همکاران ما در ارتباط باشید.
مقاله عالی بود