بلاگ آموزشی

ابزار گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چیست و چه کاری انجام می دهد؟

امروز در این مقاله میخواهیم به یک از مهمترین ابزارهای آنالیز وب سایت در دنیا اشاره کنیم.ابزار گوگل آنالیتیکس جزو آن دسته از ابزارهای تحلیل و بررسی وب سایت است، که هر کسب و کار آنلاین به آن نیاز دارد و باید آن را بر روی وب سایت خود نصب کند.

گوگل آنالیتیکس ابزاری است که هر مدیر کسب و کاری چه در حوزه فروش و چه حوزه سئو وب سایت به آن نیاز دارد.

گوگل آنالاتیکس یکی از بهترین و مهمترین ابزارهای آنالیز سایت است که توسط گوگل معرفی شد، شما زمانی که کاربری به سمت سایت شما هدایت می شود. اولین اتفاقی که میافتد اینست که توسط ربات گوگل آنالیتیکس شناخته میشود و آمار آن به صاحب سایت داده میشود. گوگل آنالیتیکس اصلاعات و داده های شما را پردازش میکند و در داده های مختلفی که برای آن تعیین کرده ذخیره مینماید. و وظیفه ما تحت عنوان مدیر سایت ،وبمستر یا این که متخصص دیجیتال مارکتینگ، بررسی گزارش ها و پیکربندی صحیح داده های آنالیتیکیس برای مدیریت بهتر کسب و کار اینترنتی میباشد.

سایت ما هر چه که باشد، باید آنالیز سایت خود را بدانیم و حتما این داده های ذخیره شده را بررسی نماییم. اینکه چه تعداد کاربر وارد سایت شده و به کجا های سایت شما مراجعه کرده همگی اینها جزو مواردی است که باید صاحبان سایت ها ان را مورد تحلیل و بررسی قرار بدهند.

ما بایستی گوگل آنالتیکس را مبتنی بر هدف ها کسب و کارمان تنظیمات کنیم و اگر جمع آوری اطلاعات را با پیکربندی پیش فرض آنالیتیکس انجام دهیم،در جمع آوری و تحلیل اطلاعات دچار اشتباه و مشکل می شویم.

به صورت کلی کسب و کار آنلاین در قالب ۵ دسته مشترک و اصلی تقسیم می‌گردد:

۱. تجارت الکترونیک (E commerce)
۲. Lead generation
۳. انتشار دهنده محتوا (Content publisher)
۴. Online Information
۵. برندینگ

اینکه شما سایت فروشگاهی یا سایت فروش اینترنتی دارید، همگی آنها باید تکتک آمارهای کاربران را بررسی کنید. اینکه کاربران از چه قسمت سایت شما خوششان میاید یا اینکه بیشتر از کدام محصولات شما استفاده میکنند همگی توسط گوگل آنالیتیکس پردازش میشود و اطلاعات آن به شما داده خواهد شد.

سایت های Lead generation مانند فیسبوک هدفش جمع آوری داده ها کاربران میباشد و آنالیتیکس در انتخاب استراتژی بهبود صفحات فرود و تست سایت به ما کمک می نماید.

اهداف وبسایت های نشر مانند سایت های خبری بازدید مداوم از صفحات سایت و یا این که درگیری کاربران با محتوای منتشر شده است،

چگونه گوگل آنالیتیکس را بر روی سایت خود نصب کنیم؟

نصب گوگل آنالیتیکس بر روی وب سایت بسیار ساده است و ما یک آموزش جداگانه و کامل برای این بخش ایجاد کرده ایم که با مشاهده آن هر آنچه برای نصب نیاز دارید را به شما آموزش می دهیم.

گزارش های گوگل آنالیز (Reporting) از چه بخش هایی تشکیل شده است ؟

بعداز اینکه ابزار گوگل آنالتیکیس را بر روی سایت نصب کردیم، وقت آن رسیده که با بخش های مختلف این ابزار آشنا شویم ، به طور کلی بخش گزارش دهی آنالتیکس به ۵ بخش تقسیم گردیده‌است و کلیه گزارش های پیش فرض در یکی از این ۵ بخش قرار می گیرد که اطلاعات دقیقی در مورد مخاطبان، جستجوها، نرخ تبدیل و رفتار کاربران و میزان ترافیک وب سایت شما را نشان میدهد.

حتما بخوانید: روش های افزایش ترافیک وب سایت

داده ها لحظه‌ای (Real-Time)
مخاطبان (Audience)
نحوۀ جذب (Acquisition)
رفتار (Behavior)
تبدیل‌ها (Conversions)
البته در صورتی که بخواهیم گزارش یا داشبورد سفارشی بسازیم هم نگران نباشید،آنالتیکس فکر آن را هم کرده است و یک بخش جداگانه به نام سفارشی‌سازی (Customization)در گزارش ها ایجاد نموده است.

داده ها لحظه‌ای (Real-Time)
اولین بخشی که بعد از نصب گوگل آنالیتیکس با آن سر و کار دارید، بخش reporting گوگل آنالیتیکس است. بخشی که آمارهای لحظه ای کاربران و میزان وردی سایت را به شما گزارش میدهد. اینکه در لحظه کاربران در کجاهای سایت شما قرار دارند و از چه کانالی وارد سایت شما شده اند. همگی در بخش reporting گوگل آنالیتیکس مشاهده خواهید کرد.

 

آنالیز وب سایت با گوگل آنالیتیکس

مخاطبان (Audience)

در بخش مخاطبان، شما میتوانید ریز اطلاعات کاربران خود را بدست میاورید. این که جنسیت آنها چیست با چه زبانی و از کدام منطقه جغرافیایی وارد سایت شما هتند همگی در این بخش قابل مشاهده است. از طریق این گزارش، با پرسونای مخاطب سایت خود آشنا میشوید و در تبلیغات و تولید محتوا و… می توانید از آن استفاده کنید.

نحوۀ جذب (Acquisition)

در این قسمت میتوانیم ببینید که ترافیک ورودی سایت شما از چه کانل هایی میباشد، و اینکه کاربران از کدام شبکه های اجتماعی، و یا مقالات و بخش های مختلف سایت شما استفاده میکنند همگی در این بخش قابل مشاهده است.به طور مثال چه تعداد از کاربران ما که از سرچ گوگل وارد سایت ما شده اند به اهداف تعیین شده ما رسیده اند و وضیعت این کانال ترافیکی در مقایسه با کانال اینستاگرام ما چگونه بوده است .

رفتار (Behavior)
در این قسمت از گزارش های گوگل آنالیز، رفتار کاربران سایت شما بررسی می شود و از طریق این گزارش ها ما متوجه می شویم که کاربر، صفحات سایت ما‌ را چگونه می بیند و سرعت تک تک صفحه ها چگونه میباشد و از طریق متریک های مختلف به بررسی جزیی صفحه های می پردازیم و به نوعی از نحوه تعامل آن ها با صفحه ها وب سایت مطلع می شویم.

تبدیل‌ها (Conversions)

این آخرین قسمت گزارش های Google Analytics است که به محاسبه کامل اهدافی که برای کسب و کارمان ایجاد کرده ایم می پردازد.

در این بخش که انتهای گزارشات گوگل آنالیتیکس است، شما میتوانید برای وب سایت خود هدف های معینی را مشخص کنید. اینکه اگر کاربران وارد بخش فروشگاه شما شدند یا از یم محصول شما خریدی کردند میزان دقیق آن را به شما گزارش خواهد داد. این یخش به اسم Goal  یا هدف در گوگل آنالیتیکس شناخته خواهد شد.

بخشی از پیکربندی این قسمت باید از طریق بخش مدیریت گوگل آنالیز (Admin) و به کمک Google Tag Manager انجام شود و بروی سایت پیاده‌سازی شود که در بخش اهداف (Goals) به بررسی این بخش می پردازیم.

تعاریف اصطلاحات گوگل آنالیتیکس

در‌این قسمت قصد داریم به صورت کلی برخی اصطلاحات پر استفاده آنالتیکس را که در گزارشات مختلف مشاهده میکنید را تعریف کنیم،
اطلاعات در آنالتیکس به دو نوع کیفی و کمی دخیره می شوند.

داده های کیفی یا Dimensions داده هایی که بصورت غیر عددی هستند:

مانند نوع مرورگر، صفحۀ خروج مخاطب، صفحه های مورد بازدید جنسیت سن و لوکیشن کاربر که بصورت پارمتر هایی به رنگ آبی در ستون چپ گزارش ها قرار می گیرند.

و متریک‌ها یا Metrics در واقع خصوصیات درونی یک دایمنشن هستند که به صورت عددی میتوانند به صورت مجموع یا نرخ اندازه‌گیری شوند.

از جمله تعداد بازدیدها از یک صفحه یا میانگین زمانی که کاربران در وب‌سایت گذرانده‌اند.

برخی از داده های عددی یا متریک ها در گوگل آنالیتیکس:

دوره‌ها (Sessions) :
دوره به مدت زمانی اطلاق می‌شود که کاربر به طور فعال با وب‌سایت، برنامۀ گوشی یا سایر رسانه‌های شما در ارتباط میباشد.

مجموع داده ها در مورد تعاملات کاربر (تعداد صفحاتی بازدیدی، رویدادها، میزان خرید و …) در طی یک دوره حساب می‌شوند.

دوره‌ها معمولاً بعد از ۳۰ دقیقه عدم تعامل کاربر با وب‌سایت یا برنامۀ شما بسته می‌شوند و در صورت بازگشت مخاطب، یک دورۀ جدید باز خواهد شد که البته ۳۰ دقیقه به صورت پیش فرض میباشد و به نسبت کسب و کار می توانید آن را تغییر دهید.

کاربران (Users) :
هر کاربری که برای او‌لین بار وارد یک صفحه از سایت می شود به عنوان یک مخاطب تازه در نظر گرفته میشود اما لازم به ذکر میباشد که مخاطب از نگاه آنالتیکس مرورگر کاربر است و بطور مثال اگر شما از یک دستگاه با ۲ مرورگر وارد سایت شوید ۲ کاربر در نظر گرفته می‌شوید.

حتما بخوانید: معرفی ابزارهای پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ

بازدیدکنندگان (Visitors):
بازدیدکنندگانی که به اینترنت‌وبسایت شما سر زده‌اند و به دو دستۀ بازدیدکنندگان جدید (New Visitor) و بازدیدکنندگان تکراری (Returning Visitors) تقسیم می‌شوند. بازدیدکنندگان تکراری، کاربرانی هستند که قبلاً یک سشن را در وب‌سایت شما گذرانده‌اند.

بازدید صفحه های (Pageviews):
منظور از این عبارت تعداد کل دفعاتی است که یک صفحه مشاهده شده است. توجه داشته باشید که بازدیدهای مکرر توسط یک کاربر تکراری نیز در این مقدار حساب می‌شود.

(Pages/Sessions) :

صفحه های/دوره‌ها به میانگین تعداد صفحاتی اطلاق می‌شود که در زمان یک سشن دیده می‌شود. بازدیدهای تکراری از یک صفحه نیز در این مورد حساب می‌شود.

(Avg. Session Duration) :

میانگین زمانی است که دوره‌های استفادۀ کاربران به طول انجامیده است .

(Bounce Rate):
منظور از نرخ پرش، درصد کسانی میباشد که صرفا یک صفحه از اینترنت‌سایت شمارا مشاهده کرده‌اند.البته این تعریف درست نیست و ما در قسمت آموزش نرخ پرش به بررسی این تعریف پرداخته ایم.

دوره‌های جدید (New Sessions):
یک تخمین از تعداد بازدیدهایی است که برای اولین بار و توسط کاربران جدید صورت می گیرند. استدلال تخمینی بودن این درصد این است که کاربر ممکن است با یک آی پی جدید به سایت شما وارد شود.

تحلیل سایت با گوگل آنالیتیکس

 

در این مقاله سعی کردیم تمام بخش های مهم ابزار گوگل آنالیتیکس رو برای شما بگوییم. حتما کسانی که در حوزه آموزش دیجیتال مارکتینگ یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنند.

باید با این ابزار آشنایی کامل داشته باشند.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments